BMW klar for Neue Klasse

BMW Group gjør seg klar for Neue Klasse

BMW Group gjør seg klar for Neue Klasse

Pressemelding 03.03.25 fra BMW Group Norge

BMW Group forbereder seg på fremtiden med Neue Klasse. Foran serieproduksjonsstarten i sommer optimaliseres produksjonsprosessene for å redusere kostnadene.

– Vår strategiske og fleksible produksjonsstruktur styrker både motstandskraften og konkurranseevnen vår, sier produksjonssjef Milan Nedeljkovic.

BMW Group Plant i München forbereder seg på å lansere Neue Klasse sommeren 2026. Mens dagens produksjon går som normalt, bygges tre nye produksjonshaller for karosseri, montering og logistikk.

– Når vi starter produksjonen av Neue Klasse, vil vi ha en toppmoderne fabrikk i München, preget av fleksibilitet, innovasjon, og fremfor alt, effektivitet, sier fabrikksjef Peter Weber.

Fra 2027 vil fabrikken i München utelukkende produsere helelektriske biler, noe som ytterligere øker effektiviteten. Langsiktig planlegging, tett samarbeid med utviklingsteam og leverandører samt integrering av moderne produksjonsteknologi vil spille en nøkkelrolle.

– Med Neue Klasse vil vi redusere produksjonskostnadene ved fabrikken i München betydelig, sier Weber.

Den nye kjøretøyarkitekturen til Neue Klasse gir enda bedre effektivitet gjennom optimalisert produksjon og automatisering. Standardisering av drivlinjen forenkler produksjonen ved å redusere både antall trinn og komponenter, for eksempel ledningsnett som tidligere var mer komplekse å montere.

En uvanlig prosess: Forproduksjon ved pilotanlegg
De første forseriebilene vil bygges ved BMW Groups forsknings- og innovasjonssenter (FIZ) i samarbeid med produksjonsteamet i München før året er omme.

– I tillegg til pilotanlegget ved FIZ bruker vi også virtuelle simuleringer for å sikre en smidig oppskalering av produksjonen, forklarer Weber.

Han legger til at Plant Münchens erfarne lanseringsteam jobber tett med kolleger ved den nye fabrikken i Debrecen, Ungarn, hvor den første Neue Klasse -modellen skal settes i serieproduksjon mot slutten av året.

Et internasjonalt produksjonsnettverk: Samarbeid, fleksibilitet og innovative prosesser
BMW Groups fabrikker kan produsere ulike modeller og drivlinjer på samme produksjonslinje. Siden overgangen til elbiler ikke skjer i en lineær takt, har selskapet satset på fleksible produksjonsanlegg som kan håndtere både forbrenningsmotorer og elektriske drivlinjer.

– På denne måten sikrer vi leveransekapasitet i ulike markedssituasjoner og optimal utnyttelse av fabrikkene våre, sier Milan Nedeljkovic, styremedlem med ansvar for produksjon.

Mot slutten av tiåret forventer BMW Group en betydelig økning i markedsandelen for helelektriske biler. Derfor vil anleggene i Debrecen, og senere München, bli de første fabrikkene som utelukkende produserer elbiler, noe som styrker elektrifiseringskapasiteten i hele nettverket.

Ved siden av tradisjonelle drivlinjer produserer hver av BMWs tyske fabrikker minst én helelektrisk modell for det globale markedet. Til tross for en uforutsigbar markedsutvikling fortsetter BMW Group å investere i sine hjemmemarkeder. I fjor produserte selskapet over én million biler i Tyskland – tilsvarende en fjerdedel av landets totale bilproduksjon.

Fokus på ansatte: Kompetanseutvikling for elektrisk mobilitet
Overgangen til elektriske kjøretøy fører også til endringer i arbeidsoppgaver og kompetansekrav for de ansatte. Med en gradvis innfasing av elbilproduksjon ved BMW Groups fabrikker kan medarbeiderne forberede seg på nye roller over tid.

– Til tross for teknologiske og strukturelle innovasjoner, er menneskene vår viktigste ressurs. Vi er stolte av våre ansattes kompetanse, erfaring og engasjement for kontinuerlig forbedring. Det er takket være dem at vi leverer biler av høyeste kvalitet, sier Weber.
BMW Group satser på kompetanseutvikling gjennom omfattende opplæring og fleksibilitet i arbeidsstyrken. Bare i fjor gjennomførte nærmere 25 000 ansatte kurs i elektrisk mobilitet. I løpet av de siste årene har BMW Groups produksjonsnettverk skapt rundt 5 500 nye jobber for den nåværende og kommende generasjonen av elbiler, hvorav mer enn tre fjerdedeler ble besatt gjennom intern omorganisering.

Siste nytt fra BMW