BMW presenterer ny elektrisk drivlinje

Raskere lading, lengre rekkevidde: BMW presenterer ny elektrisk drivlinje for Neue Klasse

Raskere lading, lengre rekkevidde: BMW presenterer ny elektrisk drivlinje for Neue Klasse

Pressemelding 21.02.25 fra BMW Group Norge

BMW Group tar nok et skritt mot fremtidens elektriske mobilitet. Under Tech Days i Landshut, Tyskland, denne uken får vi en første titt på utviklingen og produksjonen av høyvoltbatterier og elektriske drivlinjer med sjette generasjon BMW eDrive-teknologi. Fremskrittene inkluderer 30 prosent raskere lading og 30 prosent lengre rekkevidde med 800V-teknologi.

Den første modellen under Neue Klasse settes i serieproduksjon senere i år i Debrecen, Ungarn, og vil dra nytte av de mange teknologiske innovasjonene som er utviklet i forbindelse med prosjektet. Den nye teknologien vil bli en del av alle fremtidige Neue Klasse-modeller.

Hovedpunktene for sjette generasjon – Gen6:

Raskere lading og lengre rekkevidde: Den nye høyvoltbatteriteknologien gir 30 prosent raskere lading og 30 prosent lengre rekkevidde sammenlignet med tidligere generasjoner. Noen modeller vil til og med oppnå enda bedre ytelse.

Nytt høyvoltbatterikonsept, der BMWs sylindriske celler gir store forbedringer i energitetthet, ladehastighet og rekkevidde.

BMW Energy Master – intelligent, sentral styreenhet: Den avanserte styreenheten er integrert i høyvoltbatteriet og fungerer som et sentralt koblingspunkt for både høy- og lavspenningsstrøm samt batteridata. Den sikrer trygg og intelligent drift av batteriet og muliggjør sanntidsoppdateringer via Remote Software Upgrades, slik at kundene alltid har tilgang til den nyeste teknologien.

Modulært design for fleksibel produksjon: BMWs innovative modulære system gir unik fleksibilitet i produksjonen av elektriske motorer. Dette sikrer at BMW kan tilpasse seg skiftende markedskrav og samtidig optimalisere utviklings- og produksjonskostnadene.

To ulike typer elmotorer: Synkron (EESM) og asynkron (ASM).

Global produksjon og lokal tilpasning: Høyvoltbatteriene til Neue Klasse vil produseres på fem nye produksjonsanlegg, strategisk plassert nær BMWs bilfabrikker.


“For BMW Group er elektrisk mobilitet fremtiden og et sentralt vekstområde. Vi leder an i utviklingen av denne drivlinjeteknologien, samtidig som vi tar en teknologiåpen tilnærming. Vi anerkjenner at mobilitetsbehov varierer globalt,” forklarer Dr. Joachim Post, styremedlem i BMW AG med ansvar for innkjøp og leverandørnettverk. Han legger til:
“Vårt mål er å tilby kundene det mest optimale drivlinjekonseptet for deres behov. Vi kan både tilby skreddersydde løsninger og være en ledende aktør innen elektrisk mobilitet.”

Sjette generasjon: Slankere design, raskere lading og lengre rekkevidde
Med den sjette generasjonen BMW eDrive tar BMW Group et stort teknologisk sprang. Dette innebærer 30 prosent raskere lading og 30 prosent lengre rekkevidde, hvor enkelte modeller vil oppnå enda høyere verdier. I tillegg drar batterikonseptet i Gen6 fordel av 800V-teknologi.

Det nye batterikonseptet er skalerbart til alle bilsegmenter, og det flate designet gjør det mulig å integrere batteriet i ulike modeller, uavhengig av størrelse.

I Neue Klasse-modellene fungerer batteriet som en bærende del av karosseristrukturen. De nye sylindriske cellene har 20 prosent høyere energitetthet enn de tidligere prismatiske battericellene, noe som bidrar til lengre rekkevidde og forbedret ytelse. I tillegg blir toveis lading (bidirectional charging) standard i den nye Gen6-teknologien, noe som gir økt fleksibilitet for lading og energistyring.

BMW Energy Master: Intelligent, sentral styreenhet
Den nye teknologien styres av BMW Energy Master, en sentral styreenhet plassert på høyvoltbatteriet. Denne fungerer som grensesnitt for både høy- og lavspenningsstrøm samt batteridata. Den kontrollerer også strømforsyningen til elmotoren og bilens elektriske system, og sikrer sikker og intelligent drift.

Både maskinvare og programvare i Energy Master er utviklet internt av BMW Group. Dette sikrer at teknologiske oppdateringer og forbedringer kan leveres trådløst og i sanntid via Remote Software Upgrades.

Den elektriske drivlinjen i Gen6: To ulike motortyper
BMWs Gen6-drivlinje viderefører prinsippet om en synkron elmotor uten permanente magneter (EESM). Akkurat som i dagens generasjon, vil den synkrone motoren være plassert på bakakselen. EESM-motoren har gjennomgått en omfattende oppgradering for å støtte 800V-arkitekturen. Dette inkluderer optimalisering av olje- og vannkjølingssystemene, samt bruk av halvlederkomponenter i silisiumkarbid (SiC-inverter).

I tillegg introduseres nå en asynkron motor (ASM) i Gen6-teknologien. ASM-motoren har et mer kompakt design og monteres på forakselen på firehjulsdrevne BMW xDrive-modeller.

Lavere vekt, lavere kostnader og mindre energitap
De kommende Neue Klasse-modellene med EESM og ASM vil ha flere forbedringer sammenlignet med en Gen5-modell: 40 prosent mindre energitap, 20 prosent lavere kostnader og 10 prosent lavere vekt

Totalt vil Neue Klasse med sjette generasjons eDrive-teknologi gi en 20 prosent økning i effektivitet sammenlignet med dagens fullelektriske BMW-modeller.

Siste nytt fra BMW