Neue Klasse konseptbil

BMW Vision Driving Experience

BMW Vision Driving Experience: Utholdenhetstest for “Heart of Joy”

Pressemelding 17.02.25 fra BMW Group Norge

BMW Group presenterer «Heart of Joy», en ny hoveddatamaskin som behandler informasjon ti ganger raskere enn tidligere systemer. Datamaskinen øker effektiviteten med 25 prosent og vil introduseres i de kommende helelektriske Neue Klasse-modellene.

BMW presenterer «Heart of Joy», en ny hoveddatamaskin som skal maksimere kjøregleden i neste generasjon BMW-biler, Neue Klasse. Teknologien, som blant annet styrer drivlinje og kjøredynamikk, testes for øyeblikket i konseptbilen BMW Vision Driving Experience. Denne konseptbilen er ikke ment for serieproduksjon, men fungerer i stedet som en rullende testplattform for Neue Klasse. Hver helelektriske Neue Klasse-modell vil dra nytte av «Heart of Joy», og den første modellen går i serieproduksjon senere i år.

«Heart of Joy gjør det mulig for oss å ta kjøregleden ikke bare til neste nivå, men enda et steg videre,» sier Frank Weber, utviklingssjef i BMW AG. «I tillegg øker vi effektiviteten ytterligere, og dermed rekkevidden, ettersom føreren i fremtiden nesten utelukkende vil bremse ved hjelp av energiutvinning.»

Behandler informasjon ti ganger raskere

«Heart of Joy» styrer drivlinje, bremser, lading, regenerering og styrefunksjoner. Den nye sentrale datamaskinen behandler informasjon ti ganger raskere enn tidligere systemer. Ved energiutvinning skaper drivlinjen og bremsefunksjonene i elbiler en symbiose. I Neue Klasse sin elektroniske arkitektur er «Heart of Joy» en av fire sentrale styreenheter og kombinerer for første gang drivlinje- og kjøredynamikkfunksjoner.

Enheten styrer akselerasjon og nedbremsing, kjørestabilisering, dynamiske styrefunksjoner og ladestyring. Den sentrale prosessorenheten og BMW Dynamic Performance Control-programvaren gjør det mulig for alle tilkoblede aktuatorer å reagere umiddelbart. Samtidig som gir den minimal forsinkelse, med en latens på millisekundnivå. Konvensjonelle systemer har separate styrealgoritmer for drivsystemet og bremsene, noe som betyr at potensialet til kjøretøy med kraftige elektriske drivsystemer ikke kan utnyttes fullt ut.

Presis svingkjøring og den mykeste bremseprosessen noensinne

I dynamiske kjøresituasjoner gir den nye kombinasjonen av Heart of Joy og BMW Dynamic Performance Control en ny dimensjon av kjørestabilitet og sikkerhet. Bilen har imponerende veigrep og kan manøvreres gjennom svinger med eksepsjonell presisjon. Færre rattbevegelser er nødvendig, og bilen holder linjen mer stabilt og kontrollert.

Dette bidrar til et forutsigbart og konsekvent svingmønster, noe som gjør bilen enklere og mer intuitiv å kjøre. Ved lave hastigheter – for eksempel i saktegående trafikk eller ved parkering – sikrer rask signaloverføring og umiddelbar informasjonsbehandling en enda mer smidig og behagelig kjøreopplevelse.

I kjøremodus D eller B, samt ved bruk av adaptiv cruisekontroll, parkeringsbrems eller parkeringslås, skjer stopp og start sømløst for en jevn og komfortabel kjøring.

25 prosent økning i effektivitet

Integrert kontroll av drivlinje, bremser og energiutvinning muliggjør også en mer effektiv energibruk. 98 prosent av sjåførene trenger ikke å bruke de konvensjonelle bremsene. Bremsekraften som genereres via energiutvinning er tilstrekkelig for normal daglig kjøring. Kun ved kraftige nedbremsinger, for eksempel i en nødsituasjon, er det behov for inngrep fra friksjonsbremsene. Samlet sett øker dette systemets effektivitet med opptil 25 prosent.

En fjerde dimensjon

Det nye Heart of Joy er utviklet internt hos BMW og tilfører en fjerde dimensjon til Neue Klasse, som allerede kjennetegnes av tre grunnprinsipper: elektrisk, digital og sirkulær.

Den kompakte enheten som inneholder Heart of Joy, blir en integrert del av fremtidige produksjonsmodeller i Neue Klasse. Konseptbilen BMW Vision Driving Experience vil derimot ikke settes i produksjon, men brukes utelukkende til testformål.

Siste nytt fra BMW