Hydrogenpionerer: BMW Group og Toyota Motor Corporation tar samarbeidet til nye høyder med hydrogenteknologi (FCEV) for personbiler.
Pressemelding 05.09.24 fra BMW Group Norge
+++ BMW og Toyota utvikler neste generasjon av brenselcelleteknologi +++ BMW lanserer sin første serieproduserte hydrogenbil i 2028 +++ Begge selskapene fremmer utviklingen av hydrogeninfrastruktur +++
München. BMW planlegger å lansere sin første serieproduserte hydrogenbil (FCEV) i 2028, og vil dermed tilby kundene et nytt helelektrisk drivlinjealternativ med null utslipp. BMW Group og Toyota Motor Corporation samler sin innovative styrke og teknologiske ekspertise for å bringe en ny generasjon av brenselcelleteknologi ut på veiene. Begge selskapene har et felles mål om å fremme hydrogenøkonomien og har utvidet sitt samarbeid for å løfte frem denne utslippsfrie teknologien.
BMW Groups ledende ekspertise innen elektriske drivteknologier blir nok en gang demonstrert gjennom selskapets innsats for å videreutvikle hydrogenbrenselcelleteknologi. Med en tilnærming som omfavner «teknologiåpenhet», sikrer BMW at kundene får tilgang til et bredt spekter av fremtidens mobilitetsløsninger.
"Dette er en milepæl i bilhistorien: den første serieproduserte brenselcellekjøretøyet fra en global premiumprodusent.. Drevet av hydrogen og inspirert av vårt samarbeid, vil kjøretøyet vise hvordan teknologiske fremskritt former fremtidens mobilitet," sier Oliver Zipse, styreleder i BMW AG. "Dette markerer starten på en epoke med økt etterspørsel etter brenselcelle-elektriske kjøretøy.", sier Zipse.
Koji Sato, president og representerende direktør i Toyota Motor Corporation, uttaler: "Vi er glade for at samarbeidet mellom BMW og Toyota har gått inn i en ny fase. I løpet av vårt lange samarbeid har vi vist at BMW og Toyota deler samme lidenskap for biler og felles tro på «teknologiåpenhet» og en «flerveis tilnærming» til karbonnøytralitet. Basert på disse felles verdiene vil vi styrke samarbeidet vårt gjennom utvikling av neste generasjons brenselcellesystemer og utvidelse av infrastrukturen, med mål om å realisere et hydrogensamfunn. Sammen med BMW og partnere på tvers av ulike industrier vil vi intensivere innsatsen for å skape en fremtid hvor hydrogenenergi støtter samfunnet."
Felles drivlinjeteknologi brukes i ulike modeller for å tilby attraktive FCEV-alternativer. BMW Group og Toyota Motor Corporation vil sammen utvikle drivlinjesystemet for personbiler, hvor kjerneteknologien – tredje generasjons brenselceller – skaper synergier både for kommersielle og private kjøretøy. Resultatet av dette samarbeidet vil bli brukt i ulike modeller fra både BMW og Toyota, noe som vil utvide utvalget av FCEV-alternativer for kundene og bringe visjonen om hydrogenmobilitet et skritt nærmere virkeligheten. Kundene kan forvente at BMWs og Toyotas FCEV-modeller vil bevare sine distinkte identiteter og egenskaper, samtidig som de tilbyr individuelle FCEV-alternativer. Ved å realisere synergier og utnytte det samlede produksjonsvolumet gjennom utvikling og innkjøp, vil dette bidra til å redusere kostnadene ved brenselcelleteknologi.
BMW vil lansere sin første hydrogendrevne produksjonsmodell i 2028. Etter vellykket testing av BMW iX5 Hydrogen-piloten verden over, forbereder BMW Group seg nå på serieproduksjon av kjøretøy med hydrogendrivsystemer i 2028, basert på den fellesutviklede drivlinjeteknologien. Seriemodellene vil bli integrert i BMWs eksisterende portefølje, det vil si at BMW vil tilby en eksisterende modell i en ny variant med hydrogenbrenselcelle. Ettersom FCEV-teknologi er en annen elektrisk kjøretøyteknologi, ser BMW Group eksplisitt på det som et supplement til drivteknologiene som brukes av batterielektriske kjøretøy (BEV), ladbare hybridbiler (PHEV) og forbrenningsmotorer (ICE).
Et sterkt partnerskap. BMW Group og Toyota Motor Corporation kan se tilbake på over et tiår med vellykket samarbeid. Bygget på dette fundamentet, utvider selskapene nå sitt samarbeid for å akselerere innovasjonen av neste generasjons brenselcellesystemer.
Felles visjon om å fremme hydrogenøkonomien. Veien til å realisere det fulle potensialet for hydrogenmobilitet inkluderer bruk i kommersielle kjøretøy og etablering av en infrastruktur for fylling av hydrogen for alle mobilitetsløsninger, inkludert hydrogendrevne personbiler. BMW Group og Toyota Motor Corporation støtter utvidelsen av både hydrogenfyllings- og ladestasjoner for batterielektriske kjøretøy, med forståelse for at disse teknologiene utfyller hverandre. Begge selskapene fremmer en bærekraftig hydrogentilførsel ved å skape etterspørsel, og samarbeider tett med selskaper som bygger lavkarbonproduksjon, distribusjon og fyllingsfasiliteter for hydrogen.
BMW Group og Toyota Motor Corporation jobber for at myndigheter og investorer skal skape rammebetingelser som fremmer tidlig innføring av hydrogenmobilitet og sikrer økonomisk bærekraft. Ved å støtte opp om nødvendig infrastruktur, har de som mål å etablere FCEV-markedet som en ekstra søyle ved siden av andre drivlinjeteknologier. Videre søker selskapene regionale eller lokale prosjekter for å fremme utviklingen av hydrogeninfrastruktur gjennom samarbeidsinitiativer.
Fordelene med hydrogendrevet teknologi. Hydrogen anses som en lovende energikilde for å redusere globale utslipp. Det er en effektiv måte å lagre fornybar energi på, noe som bidrar til å balansere tilbud og etterspørsel og sikrer en mer stabil og pålitelig integrering av fornybare energikilder i strømnettet. I tillegg kan hydrogen være løsningen der batteridrevne systemer ikke er tilstrekkelige for elektrisk mobilitet.