Neste BMW-generasjon drives av fire «superhjerner»
BMW Group er den første bilprodusenten som lanserer et helt nytt digitalt system som styrer alle drivlinjer og bilmodeller. Systemet får sin debut i Neue Klasse og er mer intelligent, kraftigere og mer effektivt enn tidligere løsninger
Pressemelding 11.03.25 fra BMW Group Norge
I den kommende BMW-generasjonen samles styringen av sentrale funksjoner i fire kraftige datamaskiner, kalt «superhjerner». Disse håndterer alt fra infotainment og automatisert kjøring til kjøredynamikk, tilgangssystemer, klimakontroll og komfort. Sammenlignet med dagens BMW-modeller er datakapasiteten til de fire superhjernene mer enn 20 ganger større, og de er allerede forberedt for fremtidige programvare- og funksjonsoppdateringer.
Etter lanseringen av den første modellen i Neue Klasse vil BMW Group implementere det nye digitale systemet i hele sin kommende modellportefølje – på tvers av alle segmenter og drivlinjer. Den nye elektroniske arkitekturen kombinerer de kraftige superhjernene med tett integrerte programvareplattformer.
Fremtidsrettet og kontinuerlig oppdatert
– Denne arkitekturen gjør det mulig å skille kjøretøy- og programvareutvikling fra hverandre. Fordelen er at alle fremtidige BMW-modeller kan holdes digitalt oppdatert via trådløse oppdateringer og til og med motta oppgraderinger fra senere kjøretøygenerasjoner, sier Frank Weber, styremedlem for utvikling i BMW AG.
En sentral del av det nye digitale systemet er en kraftig forenklet kabelløsning, basert på en såkalt «sonestruktur». Dette reduserer den totale kabellengden med 600 meter og gir en vektbesparelse på 30 prosent sammenlignet med tidligere generasjoner. Via høyhastighets dataforbindelser kobles superhjernene til mindre styreenheter, som styrer dataflyten inn og ut av sonene. Denne sonestrukturen gjør at kablene i bilen kan være kortere, tynnere og lettere.
Digitale sikringer øker energieffektiviteten
En viktig forutsetning for tynnere og lettere kabling er de såkalte intelligente «eFuses». Disse digitale sikringene erstatter opptil 150 tradisjonelle sikringer og muliggjør programmerbar energidistribusjon, hvor ulike komponenter kan aktiveres selektivt. Dette skaper smarte energimoduser tilpasset ulike kjøremoduser – for eksempel kjøring, parkering, lading og oppdatering – der unødvendig energiforbruk kan identifiseres og deaktiveres. De digitale sikringene bidrar dermed til en 20 prosent forbedring i energieffektivitet.
Bygger grunnlaget for programvaredefinerte kjøretøy
BMWs kommende modeller vil også dra nytte av den nyutviklede elektroniske arkitekturen, som danner grunnlaget for neste generasjon programvaredefinerte kjøretøy (SDV). Med et stadig økende antall digitale funksjoner er det avgjørende at disse utvikles kontinuerlig på stabile programvareplattformer. I Neue Klasse kjører programvaren direkte på de respektive superhjernene, og kjøretøyfunksjonene bygges på toppen av dette.
Dette såkalte «Shared Service Layer» fungerer som et integrerende lag, som sikrer toppmoderne cybersikkerhet, fleksible trådløse oppdateringer og kunderelevante AI-funksjoner. Ved å intelligent koble sammen data fra ulike kilder, åpner dette for mer avanserte funksjoner i fremtidens BMW-modeller.
–Med Neue Klasse går vi inn i en ny utviklingsfase hvor vi oppnår kontinuerlig programvareutvikling. Det betyr at vi stadig forbedrer eksisterende programvare, i stedet for å starte på nytt hver gang, sier Christoph Grote, Senior Vice President BMW Group Electronics and Software.