Nye BMW iX

Nye BMW iX: Mer kraftfull og effektiv enn noensinne

Nye BMW iX: Mer kraftfull og effektiv enn noensinne

Pressemelding 29.01.25 fra BMW Group Norge

For første gang tilbyr BMW en helelektrisk modell med en WLTP-rekkevidde på inntil 700 km. Med opptil 25 prosent raskere ladehastighet og inntil 40 prosent lengre rekkevidde hever den nye BMW iX standarden for helelektriske Sports Activity Vehicles (SAV).

"Det er en glede å introdusere oppgraderte BMW iX, som imponerer med både ytelse og rekkevidde. Vi tilbyr tre modeller av nye BMW iX; iX xDrive45 med en startpris fra 799.900kr, iX xDrive60 med en rekkevidde på inntil 700km, samt iX M70 som leverer enestående prestasjoner og særlig sportslig karakter", sier Sindre Sandberg, administrerende direktør i BMW Norge.

Han fortsetter "For første gang vil oppgraderte BMW iX kunne tilbys med M-sportspakke som blant annet inkluderer helt nyutviklede M-multifunksjonsseter og en enda mer fremhevet sportslighet".

Sandberg har store forventninger til den nye modellen.

"BMW iX setter nok en gang standarden i sitt segment og blant elbiler generelt. Vi har stor tro på at dette vil forbli en suksess i Norge", avslutter Sindre Sandberg.

Bruker silisiumkarbid-halvledere for første gang
Konsekvent fremgang innen drivlinje- og batteriteknologi, kombinert med videreutvikling av BMW EfficientDynamics-tiltak, øker både ytelser, sportslige kjøreegenskaper og effektivitet – hvilket gir oppgraderte BMW iX lengre rekkevidde. Den største forbedringen kommer fra den første bruken av silisiumkarbid-halvledere (SiC-omformere) i en BMW, som gir mer effektiv energikonvertering, høyere ytelse og bedre temperaturtoleranse enn tradisjonelle halvledere.

Den innovative SiC-modulen optimaliserer elmotorenes ytelse og effektivitet, og med finjustert elektronikk, hjullagre og dekk har energiforbruket i WLTP-testen blitt forbedret med mer enn 8 prosent. Med den nye BMW iX xDrive60 tilsvarer dette rundt 60 km lengre rekkevidde.

Alle modellvarianter med betydelig økt ytelse
I hver av de tre modellversjonene av den nye BMW iX resulterer en ny drivlinjejustering og optimalisert kraftelektronikk merkbart bedre kraftlevering. BMW iX xDrive45 har fått 82 hk mer, totalt 408 hk, mens BMW iX xDrive60 har økt med 21 hk til 544 hk. Begge modellene har en elektronisk begrenset toppfart på 200 km/t.

Effektivitetstiltak muliggjør en rekordrekkevidde på over 700 km
Batteriene i BMW iX er basert på den nyeste femte generasjonen av BMW eDrive-teknologi, inkludert et nytt batteristyringssystem som øker effektiviteten. Kombinert med den høye energitettheten, bidrar dette betydelig til den enestående rekkevidden sammenlignet med konkurrentene. En ny battericelleteknologi øker energikapasiteten til iX xDrive45 med rundt 30 prosent til 94,8 kWh, mens iX xDrive60 og iX M70 xDrive har kapasitet på henholdsvis 109,1 kWh og 108,9 kWh.

Det effektive designet av drivaggregatene, kombinert med større batterikapasitet for iX xDrive45, gir opptil 40 prosent lengre rekkevidde. iX xDrive60 setter en ny standard med WLTP-rekkevidde på 563–701 km, mens iX xDrive45 har fått 160 km ekstra, nå 490–602 km. WLTP-verdiene for iX M70 xDrive er 521–600 km.

Adaptiv regenerering med optimalisert effektivitet
Under kjøring hjelper den nyeste versjonen av adaptiv regenerering med å forlenge rekkevidden. Den intelligente nettverksstyringen av kjørekontrollsystemet gjør det mulig å tilpasse energigjenvinning under akselerasjon og bremsing basert på navigasjonsdata og sensorer fra førerassistansesystemer. For eksempel økes regenereringskraften ved veikryss, slik at mer energi mates inn i batteriet under nedbremsing.

Ny varmepumpefunksjon og effektiv varmestyring for høyspentbatteriet
Alle BMW iX-modellene har en avansert varmepumpefunksjon som øker effektiviteten i ulike kjøresituasjoner og temperaturer mellom minus 20 til pluss 30 grader. For eksempel kan overskuddsvarmen fra elmotorene varme opp både interiøret og batteriet samtidig, med varmepumpen eller en elektrisk tilleggsvarmer ved behov.

Ved lave temperaturer optimaliserer en ny lagringsoppvarmingsfunksjon forvarmingen av batteriet for raskere og mer effektiv DC-lading. Termisk styring sørger for at batteriet forvarmes automatisk før hurtiglading, basert på navigasjonsdata. Kunden kan også aktivere eller deaktivere forvarming manuelt, inkludert via My BMW App før avreise.

Kombinert ladingsenhet og optimalisert ladesoftware
Den kombinerte ladingsenheten (CCU) som brukes i alle modellvarianter av den nye BMW iX muliggjør AC-lading med en maksimal effekt på 22 kW. CCU-en til den nye BMW iX xDrive45 kan nå levere energi med en økt effekt på opptil 175 kW på en DC-hurtigladestasjon. Den maksimale ladeeffekten til de to andre modellvariantene er 195 kW.

Den kombinerte ladingsenheten (CCU) i BMW iX muliggjør AC-lading opptil 22 kW og DC-hurtiglading med opptil 175 kW for xDrive45 og 195 kW for de to andre modellene. Batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på 34–35 minutter. Dette tilsvarer en rekkeviddeforlengelse på 131–166 kilometer (BMW iX xDrive45), 168–217 kilometer (BMW iX xDrive60) og 152–182 kilometer (BMW iX M70 xDrive) km på bare 10 minutter på en DC-hurtigladestasjon med batterinivå på 10 prosent.

Connected Home Charging tilbyr solcelle-, belastnings- og kostnadsoptimalisert lading hjemme, og inkluderer nå også den nye BMW Wallbox Plus. Den er utstyrt med digitale tjenester for lading, styrt via My BMW App.

Utvendig design – strømlinjeformet og sportslig
M Sport-pakken, tilgjengelig for første gang for den helelektriske SAV-en, gir kraftige linjer, unike luftinntak og nye M-lettmetallfelger. M Sport-pakke Pro er også tilgjengelig.

Den redesignede BMW-radiatorgrillen, med Iconic Glow-nyregrillen som standard på iX M70 xDrive og som tilvalg for andre modeller, gir et uttrykksfullt preg. Grillen har et selvhelende polyuretanbelegg som fjerner lette riper innen 24 timer eller raskere med varme.

Adaptive LED-frontlykter har nå BMWs karakteristiske fireøyede design og vertikale LED-enheter for kjørelys og blinklys.

Interiør
BMW iX kombinerer romslig komfort og progressiv luksus med innovativ arkitektur, minimalistisk design og bærekraftige materialer.

M-multifunksjonssetene som er en del av M Sport-pakken og standardutstyr for den nye BMW iX M70, gir et bredt spekter av elektriske justeringsmuligheter. Dette inkluderer korsryggstøtte og optimal sideveis støtte for dynamisk kjøring.

Baksetet, delt i forholdet 40:20:40, kan foldes for å øke bagasjerommet fra 500 til 1 750 liter. Et elektrisk uttrekkbar tilhengerfeste er tilgjengelig, med en maksimal slepekapasitet på 2 500 kg for alle modeller.

Chassisteknologi og førerassistentsystemer
BMW iX er utviklet for helelektrisk mobilitet og byr på en harmonisk kjøreopplevelse typisk for BMW. Strukturell stivhet, balansert vektfordeling, lavt tyngdepunkt og brede hjul forbedrer smidighet og svingdynamikk.

Fjæringsteknologien inkluderer dobbeltleddet foraksel, femleddet bakaksel, slagavhengige dempere og Servotronic-styring med variabel utveksling.

Den nye modellen har finjustert fjæring, demping og chassiskontroll for økt motoreffekt og batterivekt. Hydraulisk bakaksel-støttelager, optimaliserte hjullagre og dekk med redusert rullemotstand forbedrer både kjørekomfort og effektivitet.

Alle modellene er tilgjengelige for bestilling fra i dag, og prisene starter fra:

Tekniske data

BMW iX xDrive45:

  • Systemytelse: 300 kW/408 hk ved 8 000 o/min, maks. systemmoment: 700 Nm ved 0–5 000 o/min
  • Akselerasjon [0–100 km/t]: 5,1 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Kombinert forbruk i henhold til WLTP: 21,8 kWh/100 km
  • Rekkevidde i henhold til WLTP: 490–602 km

BMW iX xDrive60:

  • Systemytelse: 400 kW/544 hk ved 8 000 o/min, maks. systemmoment: 765 Nm ved 0–5 000 o/min
  • Akselerasjon [0–100 km/t]: 4,6 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Kombinert forbruk i henhold til WLTP: 21,9 kWh/100 km
  • Rekkevidde i henhold til WLTP: 563–701 km

BMW iX M70 xDrive:

  • Systemytelse: 345 kW/659 hk ved 13 000 o/min, maks. systemmoment: 1 100 Nm ved 0–5 000 o/min
  • Akselerasjon [0–100 km/t]: 3,8 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Kombinert forbruk i henhold til WLTP: 23,5 kWh/100 km
  • Rekkevidde i henhold til WLTP: 521–600 km

Flere bilder

Siste nytt fra BMW