Oppdatert med økt effekt: Nye BMW M2
Pressemelding 13.06.24 fra BMW Group Norge
Som en ledende leverandør av kjøreglede for den ekte entusiasten, setter BMW og den nye BMW M2 standarden for kompakte høyytelsessportsbiler i premiumsegmentet. Den nye BMW M2 stiller med enda mer kraft, større visuell slagkraft og innovative utstyrsfunksjoner.
Oppdateringen av BMW M2 gjør det enda mer attraktivt å ta det første steget inn i verdenen av høyytelsesmodeller fra BMW M GmbH. Den nye BMW M2 tar sitt drivkonsept med en rekkeseksermotor, en sekstrinns manuell girkasse (valgfritt) og klassisk bakhjulsdrift – et unikt tilbud blant konkurrentene – til et nytt nivå.
I kombinasjon med dens kompakte dimensjoner, perfeksjonert chassis-teknologi tilpasset både daglig kjøring og banekjøring, og et toppmoderne betjeningskonsept som tillater individualisering av bilens oppsett, er den nye M2 ideelt rustet til å skrive neste kapittel i BMW M-merkets suksesshistorie.
Rekkesekssylindret motor med ekstra effekt og dreiemoment
Den oppgraderte versjonen av motoren i den nye BMW M2 fremhever enda mer den lineære kraftleveringen som er et kjennetegn for M-modellene.
3,0-liters motoren har 20 ekstra hestekrefter, noe som gir en total effekt på 480 hk. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig over et bredt turtallsområde, mellom 2650 og 6130 omdreininger per minutt, med et toppdreiemoment på 550 Nm for den valgfrie sekstrinns manuelle girkassen. Når kraften overføres via den standard åttetrinns M Steptronic-girkassen med Drivelogic, øker tallet til 600 Nm.
Uansett hvilken motorvariant kunden velger, gir den økte motoreffekten en reduksjon på 0,1 sekunder i akselerasjonen fra 0 til 100 km/t. Nye BMW M2 gjør sprinten på 4,0 sekunder med standardgirkassen og 4,2 sekunder med den valgfrie sekstrinns manuelle girkassen.
Kraftøkningen gjør seg også merkbar i sprinten fra 0 til 200 km/t, med en forbedring på 0,6 sekunder for BMW M2 med åttetrinns M Steptronic-girkasse, som nå gjøres unna på 12,9 sekunder. En tilsvarende reduksjon med den manuelle girkassen stopper stoppeklokken på 13,7 sekunder. Toppfarten er 250 km/t, men kan økes til 285 km/t med det valgfrie M Driver's Package.
Visuelt imponerende eksteriørdesign med nye farger
Nye BMW M2 får et utvidet utvalg av eksteriørfarger samt lettmetallfelger med ny design. Kunder kan velge blant tre solide farger, fem metallic-nyanser og seks BMW Individual-lakkeringer. Det utvidede sortimentet inkluderer de nye fargene Sao Paulo Yellow solid, Fire Red metallic, Portimao Blue metallic og Skyscraper Grey metallic. Dessuten inneholder utvalget av BMW Individual-lakkeringer nå Java Green, Voodoo Blue, Grigio Telesto og Twilight Purple.
Modellen er standardutstyrt med M-lettmetallfelger i dobbel-eikers design med en Jet Black-finish. Dimensjonene er 19 tommer på forakselen og 20 tommer på bakakselen. Et nytt tilvalg er M-lettmetallfelger i dobbel-eikers design og med samme dimensjoner, men i fargen Silver. Disse kan kombineres med racingdekk med M Race Track-pakken.
Nytt ratt og seter: M Carbon bøtteseter nå som tilvalg
Den viktigste koblingen mellom føreren og bilen – rattet – har ny design som gir et løft til hele interiøret. Det standardmonterte M-skinnrattet har nå en flat underkant og presist modifiserte eiker. Et M Alcantara-ratt er også tilgjengelig som tilvalg i samme design. En oppvarmingsfunksjon tilbys som tilvalg for begge rattvariantene.
BMW Operating System 8.5 og digital styring av klimafunksjonene
Det M-spesifikke innholdet i BMW Curved Display og det valgfrie BMW Head-Up Displayet forsterker cockpitens progressive sportsbil-ånd. Den fullt digitale skjermgruppen, bestående av en 12,3-tommers informasjonsdisplay og en 14,9-tommers kontrollskjerm, utgjør nå scenen for den nyeste utviklingen av BMW iDrive-styrings-/operativsystemet basert på BMW Operating System 8.5.
Norske priser for nye BMW M2 starter fra 1 303 000 kr, og de første bilene ventes å ankomme etter sommeren.