MINI er på vei mot en helt elektrisk modellportefølje fra 2030. De to første medlemmene i den nye familien får sin verdenspremiere på IAA Mobiliy 2023 i München om få dager. Sommeren 2024 ruller helt nye MINI Cooper og MINI Countryman inn på norske veier.
Siden relanseringen ved årtusenskiftet, har MINI ikke bare utviklet seg til å bli et premium bilmerke, men også gjenoppfunnet seg selv gang på gang uten å neglisjere sin opprinnelse og tradisjon når merket har skapt nye trender. I fjor ble det levert nærmere 300 000 nye MINI rundt om i verden, hvorav rundt 15 % var helt elektriske. Helt nye MINI Cooper og MINI Countryman er første tilskudd i den nye familien og vil være viktige bidrag på vei mot den helt elektriske MINI-fremtiden fra 2030.
Begge de nye modellene er preget av et moderne og puristisk design som fokuserer på det vesentlige. Korte overheng, kort panser, lang akselavstand og store hjul er arketypiske MINI-proporsjoner. Kombinert med kreativ plassutnyttelse med maksimal fleksibilitet, en høy grad av variasjon når det gjelder interiørdesign og et merkbart teknologisk sprang i cockpiten, byr helt nye MINI Cooper og MINI Countryman på historisk DNA i moderne innpakning.
Sentralt for den nye MINI-opplevelsen er også den store, sirkulære OLED-skjermen på dashbordet med en diameter på 240 mm. Med et helt nytt operativsystem, kan alle bilens funksjoner betjenes intuitivt med berørings- eller stemmestyring på utvalgte språk.
Helt nye MINI Cooper: Gjenoppfinnelsen av originalen
Som en 3-dørs modell i sin femte generasjon, understreker helt nye MINI Cooper merkets tradisjon som en ikonisk urbanist i mer enn 60 år. Linjene er klassiske, kombinert med de typiske runde frontlyktene og et helt nytt og skarpere design på baklyktene.
Den nye generasjon MINI Cooper realiserer de klassiske MINI-egenskapene på en enda mer puristisk måte – med den typiske go-kart følelsen i sentrum for begivenhetene. Dessuten øker valgfriheten. Den nye generasjonen kommer nemlig i to versjoner; MINI Cooper E og MINI Cooper SE.
MINI Cooper E byr på 135 kW/184 hk effekt og et dreiemoment på 290 Nm. Sprinten fra 0–100 km/t gjøres unna på 7,3 sekunder. Med en batterikapasitet på 40,7 kWh, gir det en WLTP-rekkevidde på inntil 305 kilometer*.
MINI Cooper SE er hakket frekkere og byr på 160 kW/218 hk effekt med et maksimalt dreiemoment på 330 Nm. Den samme sprinten gjøres unna på 6,7 sekunder. Den økte batterikapasiteten på 54,2 kWh gir også rom for lengre utflukter med en WLTP-rekkevidde på inntil 402 kilometer*.
Med DC-hurtiglading med henholdsvis opptil 75 kW og 95 kW effekt, kan batteriet i begge modellene lades fra 10 til 80 prosent på i underkant av 30 minutter. Batteriet kan også tempereres før ladeøkten starter for mest mulig effektiv DC-lading. AC-lading støttes med opptil 11 kW.
Tilbake til røttene
I interiøret går utformingen av cockpiten tilbake til den elegante minimalistiske designen til den klassiske MINI’en. Den sentrale og sirkulære OLED-skjermen setter en ny standard sammen med overflater i ulike tekstiler og teksturer.
Med kunstskinn og utstrakt brukt av resirkulerte materialer rundt om interiøret, vitner også nye MINI Cooper om at en ny tilnærming til materialbruk ikke må gå på bekostning av design og kvalitet.
Helt nye MINI Countryman: Romslig eventyrer
I sin tredje generasjon, som den største modellen i den nye MINI-familien, er helt nye MINI Countryman en markant krabat. Sammenlignet med forrige generasjon, har høyden vokst med nesten 6 centimeter, til 1.613 mm, mens lengden har vokst med hele 13 cm, til 4.429 mm. Helt nye MINI Countryman blir dermed en romslig eventyrer og hverdagskamerat, med mer plass og komfort enn tidligere.
De bredere hjulbuene og en klar, moderne design forsterker appellen til den robuste MINI-modellen. Fortsatt MINI, men enda mer individuell. Også helt nye MINI Countryman blir tilgjengelig i to varianter, hvorav den ene med firehjulsdrift.
MINI Countryman E byr på en elektrisk motor med 150 kW/204 hk effekt og et dreiemoment på 250 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 8,6 sekunder.
Den firehjulsdrevne MINI Countryman SE ALL4 har en samlet effekt på 230 kW/313 hk med et kombinert dreiemoment på totalt 494 Nm fra de to motorene. Øvelsen fra 0-100 km/t gjøres da unna på 5,6 sekunder.
Begge modellene har en batterikapasitet på 66,45 kWh. Det gir WLTP-rekkevidder på inntil 462 kilometer* for MINI Countryman E og inntil 433 kilometer* for MINI Countryman SE ALL4.
Batteriet kan lades med opptil 22 kW via AC-lading, mens DC-hurtiglading gjøres med opptil 130 kW effekt. Det betyr at i underkant av 30 minutters lading på en hurtigladestasjon er nok til å lade batteriet fra 10 til 80 prosent. På samme måte som i helt nye MINI Cooper, kan høyspentbatteriet tempereres gjennom bilens navigasjonssystem for en optimal ladeøkt.
Individuell, multifunksjonell og full av komfort
Interiøret i helt nye MINI Countryman er allsidig som bilen selv. Det særegne utformede dashbordet og dørpanelene er dekket med vevde tekstiloverflater. Sammenlignet med MINI Cooper er luftuttakene i cockpiten plassert vertikalt og fremhever storebrorens karakter. Den nye, store sirkulære OLED-skjermen er derimot helt lik som hos lillebror.
Den økte plassen i forsetene gir interiøret et moderne og luftig preg. Fører og passasjer foran nyter godt av betydelig økt komfort, med nesten tre centimeter ekstra bredde i skulder- og albueområdet. Skulderbredden på baksetene er også økt med 2,5 centimeter. Den bakre seteraden kan dessuten lengdejusteres med opptil 13 centimeter. Dette gir enten svært komfortabel benplass bak eller ekstra volum i bagasjerommet. Ryggstøtten på de tre baksetene er også individuelt justerbar i seks posisjoner. Med nedfelt baksete, kan selv store gjenstander enkelt transporteres i bagasjerommet på 460-1450 liter.
Tilhengerfeste er tilgjengelig som ekstrautstyr, med en slepekapasitet på opptil 1200 kg. Med MINI Trailer Assistant får man hjelp til manøvrering inn på en parkeringsplass med tilhenger og råd om nødvendig rattvinkel ved rygging. For første gang byr MINI Countryman også på halvautomatisk kjøring på motorveilignende ruter i hastigheter på opptil 60 km/t. Opp til denne hastigheten kan sjåføren ta hendene fra rattet forutsatt at de fortsetter å følge trafikken tett. Helt nye MINI Countryman byr også på en rekke andre førerassistansesystemer man ikke har hatt mulighet for i de forrige generasjonene.
To blir til tre i 2024
Senere i høst slippes de endelige tekniske dataene og prisene på de to helt nye MINI-modellene. Da åpner det også for bestilling.
De første eksemplarene av helt nye MINI Cooper og MINI Countryman ruller inn på norske veier sommeren 2024. Mot slutten av året får de selskap av den helt nye crossover’en MINI Aceman.
2024 blir med andre ord et helt nytt kapittel i MINI’s tradisjonsrike og innovative historie.
*De angitte tekniske dataene er foreløpige. Videre kan tekniske spesifikasjoner og tilgjengelighet/lanseringstid for utstyr, funksjoner og tjenester for bilen som presenteres i pressemeldingen variere fra land til land.