I fjor sommer luftet MINI konseptet for en kabriolet-utgave av den elektriske MINI Cooper SE. Under 8 måneder senere har idéen blitt til virkelighet: I april lanserer nemlig MINI en av verdens første elektriske kabrioleter.
MINI Cooper SE ble lansert for tre år siden, og i dag er én av fem MINI som selges i Europa en helelektrisk MINI. Senere i år starter lansering av den nye elektriske kjernefamilien til MINI, som i løpet av de neste årene inkludere en ny 3-dørs-modell (MINI Cooper), en ny crossover-modell i småbilsegmentet (MINI Aceman) og en crossover-modell i kompaktsegmentet (MINI Countryman).
Innen den tid er det duket for nye MINI Cooper SE Cabriolet, som kan sies å være verdens første elektriske kabriolet blant premiumbilene i småbilsegmentet.
Elektrisk gokart-følelse
Med en lengde på 3.863 mm, en akselavstand på 2.495 mm, 1.727 mm bredde og 2.495 mm lengde, forblir dimensjonene, inkludert bagasjerommet med 160 l lastevolum, uendret sammenlignet med de tradisjonelle MINI Cabriolet-versjonene med forbrenningsmotor.
Under panseret i nye MINI Cooper SE Cabriolet finner man derimot en elektrisk motor på 135 kW/184 hk, som tar kabrioleten fra stillestående til 100 km/t på 7,3 sekunder. Med en rekkevidde på inntil 201 kilometer (WLTP-testsyklusen), legges det opp til sjarmerende utflukter med taket nede utenfor bygrensene. I hastigheter opp til 30 km/t kan tekstiltaket med det typiske Union Jack mønsteret åpnes og lukkes automatisk.
Eksklusiv design og produksjon
Et begrenset antall på 999 MINI Cooper SE Cabriolet vil bli produsert gjennom året for det europeiske markedet. Den elektriske kabrioleten blir tilgjengelig i to farger: Enigmatic Black og White Silver. Begge variantene i kombinasjon med særegne eksteriørdetaljer i bronse og sort høyglans. Det skinnkledde interiøret matcher eksteriøret på en elegant måte. For kjølige sommerkvelder kan selvsagt både forseter og ratt varmes opp.
- Vi vil kun få en håndfull biler MINI Cooper SE Cabriolet til Norge, så entusiaster som vil ha den elektriske og helt spesielle MINI-følelsen under åpen himmel bør kjenne sin besøkelsestid når vi om kort tid åpner for bestilling. Da vil også prisen bli kjent, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
Ren elektrisk fremtid
MINI har tidligere kommunisert at bilmerket i fremtiden kun vil fokusere på helelektriske modeller. Etter 2025 skal det ikke lanseres flere biler med forbrenningsmotor. Innen 2027 vil helelektriske modeller stå for minst 50 prosent av MINI sitt globale salg, og på begynnelsen av 2030-tallet vil MINI være et helelektrisk merke.