Volvo bruker AI til å sikre biler

Bruker AI til å skape sikrere biler

Volvo Cars bruker AI-genererte, naturtro virtuelle verdener til å forbedre utviklingen av bilenes sikkerhetssystemer.

Pressemelding 19. mars 2025

Med helt ny teknologi kan Volvo Cars nå bruke hendelsesdata samlet inn fra avanserte sensorer i nye biler, for eksempel knyttet til nødbremsing og unnastyring, til å undersøke, rekonstruere og utforske hendelser på nye måter.

Dette er mulig takket være en avansert beregningsteknologi kalt «Gaussisk splatting», som kan skape store mengder realistiske og høyoppløselige 3D-scener og motiver hentet fra den virkelige verden. Det virtuelle miljøet kan for eksempel manipuleres ved å legge til eller fjerne trafikanter og endre atferden til trafikk eller hindringer på veien – for å skape ulike utfall.

Teknologien lar Volvo utsette sikkerhetsprogramvaren for alle typer trafikksituasjoner, i en hastighet og skala som tidligere ikke var mulig. Selskapet kan nå utvikle programvare som fungerer godt også i komplekse og sjeldne – men samtidig potensielt farlige – scenarier, samt redusere tiden det tar å eksponere programvaren fra måneder ned til dager.

– Vi har allerede millioner av datapunkter for øyeblikk som aldri inntraff, som vi bruker til å utvikle programvaren vår. Takket være «Gaussisk splatting» kan vi velge en av de sjeldne scenariene og ekspandere den til tusenvis av nye varianter som vi kan trene og validere modellene våre mot. Nå kan vi oppdage sjeldne scenarier før de faktisk inntreffer i en helt annen skala enn tidligere, sier Alwin Bakkenes, leder for programvareutvikling i Volvo Cars.

En bit av puslespillet
Volvo Cars bruker både virtuelle miljøer og ekte, real-world tester i programvareutvikling og validering, fordi dette er trygt, skalerbart og kostnadseffektivt. De virtuelle miljøene er utviklet internt i samarbeid med Zenseact, et AI- og programvareselskap grunnlagt av Volvo Cars.

Prosjektet er en del av et doktorgradsprogram for ledende svenske universiteter som skal utforske om nevrale gjengivelsesteknikker vil integreres i fremtidige sikkerhetsinitiativer. Studiet er støttet av Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP).

Lang historie
Volvo Cars har en lang historie med å bruke data og avansert teknologi for å øke sikkerheten. Data samlet inn av Volvo Cars Safety Research-teamet har spilt en avgjørende rolle i utviklingen og testingen av noen av verdens mest fremtredende sikkerhetsfunksjoner.

På 1970-tallet begynte Volvo Cars å bruke data for å forbedre sikkerhet gjennom sin egen havarikommisjon, Volvo Cars Safety Research Team. I oppstarten ankom teamet et ulykkessted med målebånd for å måle bremsemerker eller andre kollisjonsindikatorer. 

Data og kunnskap samlet fra ulykkene har opp gjennom årene inspirert en rekke livreddende innovasjoner, for eksempel Whiplash Injury Protection System og Side Impact Protection System. Ny avansert teknologi lar selskapet nå være enda smartere med hvordan data brukes for å forhindre risikofylte situasjoner.

Integrasjon av NVIDIA-teknologi 
Volvo Cars kan utforske teknologi som «Gaussisk splatting» takket være det nylig utvidede samarbeidet med NVIDIA. Den nye generasjonen av elbiler, bygget på kjernecomputere fra NVIDIA, samler inn data fra ulike sensorer for å forstå hva som skjer i og rundt bilen bedre enn noen gang før. 

En AI-superdataplattform drevet av NVIDIA DGX-systemer, kontekstualiserer disse dataene, gir ny innsikt og trener fremtidige sikkerhetsmodeller. Det vil forbedre og akselerere utviklingen av kunstig intelligens. Denne superdataplattformen er en del av en nylig investering av Volvo Cars og Zenseact om opprettelsen av et av Nordens største datasentre.

Les hele pressemeldinger fra Volvo Car Norway her

Siste nytt fra Volvo