Volvo er best på bærekraft

For tredje år på rad rangerer norske forbrukere Volvo øverst på listen over de mest bærekraftige bilmerkene. 

Pressemelding 5. mars 2024

Sustainable Brand Index, Europas største merkevarestudie på bærekraft, ble offentliggjort denne uken. For tredje gang på rad gikk Volvo til topps, når norske forbrukere sier sin mening om bilmerkenes arbeid innen bærekraft. Totalt 13.000 norske forbrukere deltok i årets undersøkelse, og vurderte 282 merkevarer innenfor 25 ulike bransjer.  
 
– Vi er veldig stolte og glade over at Volvo igjen oppleves som best i klassen innen bærekraft. Både vi og våre forhandlere jobber med bærekraft på mange ulike måter, og det er tydelig at forbrukerne legger merke til innsatsen, sier Rita Kristin Broch, administrerende direktør i Volvo Car Norway.  
 
Sustainable Brand Index ble startet i 2011 og gjennomføres årlig i Norden, Nederland og de baltiske landene. Totalt intervjues over 80 000 forbrukere om 1600 merkevarer innen 36 bransjer, med ulike spørsmål knyttet til hvor gode de opplever at merkevarer er på sitt bærekraftsarbeid. Områdene forbrukerne blir bedt om å vurdere er todelt – én del omhandler klima- og miljøarbeid, mens den andre delen omfatter samfunnsansvar.   
 
– At Volvo oppleves som mest bærekraftig handler om at selskapet har en sterk historikk innen sikkerhet, i tillegg til å være tydelige på elektrifisering av bilene. I år rangerer forbrukerne stabile og trygge merkevarer, slik som Volvo, som gode på bærekraft, sier Erik Elvingsson Hedén, CEO og grunnlegger av SB Insight, selskapet som står bak Sustainable Brand Index.   
 
Ambisiøse klimamål 
Volvo Cars lanserte sin bærekraftstrategi i 2019. Selskapet har siden tatt flere skritt for å nå sine klimamålsetninger, der det overordnede målet er å bli et fullstendig klimanøytralt selskap innen 2040.  
 
69 prosent av virksomheten er nå drevet av klimanøytral energi, opp fra 55 prosent i 2019. 100 prosent klimanøytral elektrisitet brukes på tvers av Volvos produksjonsanlegg globalt, sammenlignet med 80 prosent i 2019. I tillegg har selskapet redusert karbonutslippene per bil med 19 prosent siden 2018. 
 
Under FNs klimakonferanse i januar lanserte selskapet flere nye og ambisiøse bærekraftsmål. Blant målene var å redusere karbonutslipp pr bil med 75 prosent, sammenlignet med 2018-nivåer.  
 
– Nye tiltak for å bekjempe klimaendringer er en sentral del av vårt arbeid. Vi har et ansvar for å gjøre så mye vi kan for å redusere selskapets utslipp og fotavtrykk, samtidig som vi hjelper med å gjøre folks liv bedre, sier Jim Rowan, administrerende direktør i Volvo Cars. 
  
Nye elbiler 
Volvo Cars jobber også kontinuerlig med elektrifiseringen av bilparken, under målsetningen om å bli en ren elbilprodusent innen 2030. I Norge er målet å selge kun elbiler allerede i 2025, og i 2023 stod elbilene for 72% av merkets nybilsalg her til lands. I år kommer selskapet med to nye elbiler på norske veier, EX30 og EX90. 
  
– Med fire elbiler på norske veier i løpet av året, blir dette året der vi for alvor leverer på løftet om å bli et helelektrisk bilmerke, sier Broch. 
 
Volvo jobber også strategisk med andre bærekraftsmål, blant annet mangfold og likestilling. Volvo Car Norway har kvinnelig toppleder, og halvparten (4 av 8) i selskapets ledergruppe er kvinner.     
 
Om Sustainable Brand Index  
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2024-studien ble et nasjonalt representativt utvalg på 13.000 nordmenn i alderen 16-75 år intervjuet i perioden november 2023-februar 2024. Totalt er 282 merkevarer i 25 bransjer vurdert basert på om hvordan de oppfattes å prestere på de 17 globale bærekraftsmålene. 

Les hele pressemeldingen fra Volvo Car Norway her

Siste nytt fra Volvo