Nye Volvo EX90 kommer med et nytt og kontekstuelt brukergrensesnitt som skal gi sjåføren relevant informasjon akkurat når det trengs.
Pressemelding 25.10.2022
Onsdag 9.november lanseres Volvos nye helelektriske SUV, Volvo EX90. Med bilen introduseres også en rekke nye teknologiske løsninger og funksjoner, blant annet et omfattende nettverk av utvendige sensorer, som skal gjøre bilturen tryggere for sjåfør og passasjerer.
Volvo ønsker også at bilens mange funksjoner ikke skal føre til distraksjoner og forvirring for sjåføren. Derfor kommer Volvo EX90 med et nytt informasjonssystem som til enhver tid skal sørge for at sjåføren mottar relevant informasjon på riktig tidspunkt, gjennom et kontekstuelt brukergrensesnitt.
Systemet skal blant annet gjøre overgangen fra manuell til assistert kjøremodus enkel og intuitiv for sjåføren. Samtidig vil bilens skjermer vise føreren hva vedkommende har behov for i en gitt situasjon, basert på hva bilen oppfatter i miljøet den befinner seg i. En stor senterskjerm gir rask tilgang til navigasjon, media og telefon, i tillegg til kontrollpanel og andre funksjoner sjåføren bruker ofte.
Avhengig av om man kjører, står parkert eller er i en telefonsamtale, vil en spesiell kontekstuell menylinje foreslå de handlingene som er mest relevante for den spesifikke situasjonen bilen og sjåføren befinner seg i.
Fokusert, enkel og trygg kjøretur
For mer kjørerelevant informasjon, som veibeskrivelse, hastighet og batterirekkevidde, er det en annen, mindre skjerm rett foran rattet. Dette er også stedet hvor bilen kontekstualiserer endringen fra én kjøremodus til en annen, slik at man forstår hva man kan forvente av bilen – og hva bilen kan forvente av deg som sjåfør.
– Dette handler om å gi riktig informasjon på riktig tidspunkt. Vi vil at kjøreopplevelsen skal være fokusert, enkel og trygg. Ettersom bilen forstår omgivelsene og deg bedre enn før, kan vi skape en enda tryggere situasjon ved å redusere forvirring knyttet til kjøremodus, distraksjoner og overdreven mengde informasjon, sier Thomas Stovicek, leder for brukeropplevelse i Volvo Cars.
Ved å kombinere bilens eksterne og interne sensorer med egenutviklet software og bilens kjernedatamaskin, oppnår bilen større forståelse for sjåføren og omgivelsene de befinner seg i. Ambisjonen er at bilen skal kunne lese situasjonen og tilby kontekstuell informasjon basert på hva den oppdager i omgivelsene.
Gjennom de utvendige sensorene, som gir 360-graders overblikk over bilens omgivelser, kan bilen proaktivt reagere på hva som skjer rundt den, selv når assistert kjøremodus er inaktiv.
Når assistert kjøremodus er aktiv, støtter bilen sjåføren mens vedkommende kjører. Bilen vil informere sjåføren om hva den ser, og hvilken informasjon den handler ut ifra. Utover å tilby styringsstøtte og holde stabil fart, vil modusen også kunne hjelpe sjåføren med å skifte fil.
Volvo EX90 vil ha maskinvare som er klargjort for autonom kjøring uten tilsyn, som betyr at bilen i realiteten kan kjøre selv, når det blir mulig i fremtiden.
Les hele pressemeldingen fra Volvo Car Norway her
Pressemelding 25.10.2022
Onsdag 9.november lanseres Volvos nye helelektriske SUV, Volvo EX90. Med bilen introduseres også en rekke nye teknologiske løsninger og funksjoner, blant annet et omfattende nettverk av utvendige sensorer, som skal gjøre bilturen tryggere for sjåfør og passasjerer.
Volvo ønsker også at bilens mange funksjoner ikke skal føre til distraksjoner og forvirring for sjåføren. Derfor kommer Volvo EX90 med et nytt informasjonssystem som til enhver tid skal sørge for at sjåføren mottar relevant informasjon på riktig tidspunkt, gjennom et kontekstuelt brukergrensesnitt.
Systemet skal blant annet gjøre overgangen fra manuell til assistert kjøremodus enkel og intuitiv for sjåføren. Samtidig vil bilens skjermer vise føreren hva vedkommende har behov for i en gitt situasjon, basert på hva bilen oppfatter i miljøet den befinner seg i. En stor senterskjerm gir rask tilgang til navigasjon, media og telefon, i tillegg til kontrollpanel og andre funksjoner sjåføren bruker ofte.
Avhengig av om man kjører, står parkert eller er i en telefonsamtale, vil en spesiell kontekstuell menylinje foreslå de handlingene som er mest relevante for den spesifikke situasjonen bilen og sjåføren befinner seg i.
Fokusert, enkel og trygg kjøretur
For mer kjørerelevant informasjon, som veibeskrivelse, hastighet og batterirekkevidde, er det en annen, mindre skjerm rett foran rattet. Dette er også stedet hvor bilen kontekstualiserer endringen fra én kjøremodus til en annen, slik at man forstår hva man kan forvente av bilen – og hva bilen kan forvente av deg som sjåfør.
– Dette handler om å gi riktig informasjon på riktig tidspunkt. Vi vil at kjøreopplevelsen skal være fokusert, enkel og trygg. Ettersom bilen forstår omgivelsene og deg bedre enn før, kan vi skape en enda tryggere situasjon ved å redusere forvirring knyttet til kjøremodus, distraksjoner og overdreven mengde informasjon, sier Thomas Stovicek, leder for brukeropplevelse i Volvo Cars.
Ved å kombinere bilens eksterne og interne sensorer med egenutviklet software og bilens kjernedatamaskin, oppnår bilen større forståelse for sjåføren og omgivelsene de befinner seg i. Ambisjonen er at bilen skal kunne lese situasjonen og tilby kontekstuell informasjon basert på hva den oppdager i omgivelsene.
Gjennom de utvendige sensorene, som gir 360-graders overblikk over bilens omgivelser, kan bilen proaktivt reagere på hva som skjer rundt den, selv når assistert kjøremodus er inaktiv.
Når assistert kjøremodus er aktiv, støtter bilen sjåføren mens vedkommende kjører. Bilen vil informere sjåføren om hva den ser, og hvilken informasjon den handler ut ifra. Utover å tilby styringsstøtte og holde stabil fart, vil modusen også kunne hjelpe sjåføren med å skifte fil.
Volvo EX90 vil ha maskinvare som er klargjort for autonom kjøring uten tilsyn, som betyr at bilen i realiteten kan kjøre selv, når det blir mulig i fremtiden.
Les hele pressemeldingen fra Volvo Car Norway her