Volvo V90

Volvo avslutter salget av stasjonsvogner i Norge

Volvo Cars har besluttet å fase ut salget av de to ladbare hybrid-modellene V90 og V60 i Norge.

Pressemelding 22. august 2024

1.oktober i år er siste frist for bestilling av bilene, og ifølge selskapet er dette en naturlig konsekvens av utviklingen i det norske bilmarkedet.

– Med et tilnærmet helelektrisk nybilmarked og en befolkning som i økende grad foretrekker SUV-er, er det riktig å avslutte salget av V90 og V60 nå. Vi fortsetter vår satsing på elbilene, spesielt den nye Norges-favoritten EX30, samt vår nye store SUV EX90, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Endringene i det norske avgiftssystemet har gjort ladbare hybrider dyrere, og bidratt til å redusere etterspørselen de siste årene. I perioden januar-juli i år ble det registrert 42 V90 og 32 V60 i OFV, en nedgang på henholdsvis 30 og 60 prosent fra 2023. Siden de ble lansert i nyeste generasjon i henholdsvis 2017 og 2018 har det blitt registrert 7147 V90 og 6496 V60 i Norge.

70 års historie 
Volvo Cars regnes av mange som selve oppfinneren av det praktiske og familievennlige bildesignet kjent som stasjonsvognen. På 50- og 60-tallet kom Volvo-bilene Duett (1953) og Amazon (1962), og særlig Amazon kalles gjerne historiens første stasjonsvogn – eller herregårdsvogn, som den ble kalt.

I 1967 ble Volvo 145 lansert, modellen som mest sannsynlig la grunnlaget for en av bilhistoriens mest ikoniske former. Den firkantede bilen med det tilnærmet loddrette bakvinduet ble startskuddet på en lang rekke karakteristiske stasjonsvogner fra Volvo – som 245, 740, 850 og 940 – elsket av både hverdagssjåfører og bilentusiaster over hele verden gjennom de siste 50 årene. 

Totalt er det solgt mer enn 6 millioner Volvo stasjonsvogner på verdensbasis siden Duett ble lansert for 71 år siden.

Viderefører arven 
Trosby mener stasjonsvognen for alltid vil stå sentralt i Volvos historie.

– Ikoniske modeller som Amazon, 240 og 850 har mye av æren for at Volvo i dag er et av verdens mest velkjente bilmerker. Vi er samtidig opptatt av at nye modeller henter inspirasjon fra designarven vår, og viderefører det unike som gjør Volvo til Volvo, sier Trosby. 

Beslutningen om å avslutte salget av V90 og V60 gjelder kun for det norske markedet. Bilene er tilgjengelig i de fleste av Volvos markeder, og i 2023 ble det solgt 30.400 V60 og 14.200 V90 på verdensbasis. Volvo vil fortsette å tilby SUV-ene XC60 og XC90 som ladbare hybrider i Norge.

– Volvo skal lansere en rekke spennende elbiler de kommende årene som vi tror vil passe det norske markedet meget godt, sier Trosby. 

Les hele pressemeldinger fra Volvo Car Norway her

Siste nytt fra Volvo