Norske forbrukere mener at Volvo er den mest bærekraftige merkevaren i bilbransjen.
Det kom fram da Sustainable Brand Index 2022 ble lagt fram denne uken.
– Dette er en veldig hyggelig anerkjennelse fra norske forbrukere og en bekreftelse på at vi når fram med vår satsing på bærekraft. Bærekraft er på lik linje med sikkerhet svært viktig for oss, og vi tar grep på tvers av selskapet for å sikre at vi blir en mer bærekraftig virksomhet, sier Rita Kristin Broch, administrerende direktør i Volvo Car Norway AS.
Bred tilnærming
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2022-studien rangerte forbrukerne 265 merkevarer i 25 bransjer på hvordan de oppfattet at merkene presterer innenfor de 17 globale bærekraftsmålene.
I 2021 endte Volvo på tredjeplass i undersøkelsen, mens merket i år overtar posisjonen som Norges mest bærekraftige bilmerke.
– Volvo har en bred tilnærming til bærekraft og har de senere årene lansert flere større satsinger. Vi jobber med en ambisiøs klimasatsing der målet er å være klimanøytrale innen 2040 og vi har også lansert konkrete tiltak for å fremme likestilling, blant annet en bransjeledende lønnet foreldrepermisjon som er standard for alle Volvo-medarbeidere over hele verden, sier Broch.
I 2022 kom Volvo på førsteplass i kåringen, etterfulgt av Tesla og Toyote på henholdsvis andre- og tredjeplass. Les mer om Sustainable Brand Index her.
Blir rent elbilmerke
Volvo Cars satt i fjor fart på elektrifiseringssatsing og Volvo skal bli en ren elbilprodusent i 2030. Alle bilene Volvo selger i Norge i dag er ladbare og selskapet sikter mot å kun selge elbiler i Norge innen 2025. Volvo Cars’ overgang til å bli helelektrisk er en del av selskapets klimaplan, der selskapet jobber for å redusere karbonavtrykket per bil gjennom konkrete tiltak.
– Det er ingen langsiktig fremtid for biler med forbrenningsmotor. Vi skal bli en helelektrisk bilprodusent og overgangen skal skje innen 2030. Dette lar oss møte forventningene til kundene og bidrar i kampen mot klimaendringene, sier Broch.
I februar i år mottok Volvo Cars for fjerde år på rad den høyeste karakteren for sin bærekraftssating fra EcoVadis, en ledende leverandør av bærekraftsvurderinger.
Volvo har besluttet å redusere karbonavtrykket i Volvo-bilenes livssyklus med 40 prosent pr bil mellom 2018 og 2025. I tillegg jobber Volvo for å redusere Co2-utslippet i den globale leverandørkjeden med 25 prosent innen 2025.
Innen 2025 skal andelen resirkulert plast som brukes i nye Volvo-biler være på 25 prosent, samt at karbonutslippet som genereres av selskapets øvrige operasjoner, eksempelvis gjennom produksjon og logistikk, reduseres med 25 prosent.
Volvos visjon om at ingen skal bli drept eller alvorlig skadd i en ny Volvo, er resultatet av et engasjement for å redde liv, som har blitt ført videre fra generasjon til generasjon i Volvo helt siden selskapet ble stiftet i 1927.
Les hele pressemeldingen fra Volvo Car Norway her
Det kom fram da Sustainable Brand Index 2022 ble lagt fram denne uken.
– Dette er en veldig hyggelig anerkjennelse fra norske forbrukere og en bekreftelse på at vi når fram med vår satsing på bærekraft. Bærekraft er på lik linje med sikkerhet svært viktig for oss, og vi tar grep på tvers av selskapet for å sikre at vi blir en mer bærekraftig virksomhet, sier Rita Kristin Broch, administrerende direktør i Volvo Car Norway AS.
Bred tilnærming
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2022-studien rangerte forbrukerne 265 merkevarer i 25 bransjer på hvordan de oppfattet at merkene presterer innenfor de 17 globale bærekraftsmålene.
I 2021 endte Volvo på tredjeplass i undersøkelsen, mens merket i år overtar posisjonen som Norges mest bærekraftige bilmerke.
– Volvo har en bred tilnærming til bærekraft og har de senere årene lansert flere større satsinger. Vi jobber med en ambisiøs klimasatsing der målet er å være klimanøytrale innen 2040 og vi har også lansert konkrete tiltak for å fremme likestilling, blant annet en bransjeledende lønnet foreldrepermisjon som er standard for alle Volvo-medarbeidere over hele verden, sier Broch.
I 2022 kom Volvo på førsteplass i kåringen, etterfulgt av Tesla og Toyote på henholdsvis andre- og tredjeplass. Les mer om Sustainable Brand Index her.
Blir rent elbilmerke
Volvo Cars satt i fjor fart på elektrifiseringssatsing og Volvo skal bli en ren elbilprodusent i 2030. Alle bilene Volvo selger i Norge i dag er ladbare og selskapet sikter mot å kun selge elbiler i Norge innen 2025. Volvo Cars’ overgang til å bli helelektrisk er en del av selskapets klimaplan, der selskapet jobber for å redusere karbonavtrykket per bil gjennom konkrete tiltak.
– Det er ingen langsiktig fremtid for biler med forbrenningsmotor. Vi skal bli en helelektrisk bilprodusent og overgangen skal skje innen 2030. Dette lar oss møte forventningene til kundene og bidrar i kampen mot klimaendringene, sier Broch.
I februar i år mottok Volvo Cars for fjerde år på rad den høyeste karakteren for sin bærekraftssating fra EcoVadis, en ledende leverandør av bærekraftsvurderinger.
Volvo har besluttet å redusere karbonavtrykket i Volvo-bilenes livssyklus med 40 prosent pr bil mellom 2018 og 2025. I tillegg jobber Volvo for å redusere Co2-utslippet i den globale leverandørkjeden med 25 prosent innen 2025.
Innen 2025 skal andelen resirkulert plast som brukes i nye Volvo-biler være på 25 prosent, samt at karbonutslippet som genereres av selskapets øvrige operasjoner, eksempelvis gjennom produksjon og logistikk, reduseres med 25 prosent.
Volvos visjon om at ingen skal bli drept eller alvorlig skadd i en ny Volvo, er resultatet av et engasjement for å redde liv, som har blitt ført videre fra generasjon til generasjon i Volvo helt siden selskapet ble stiftet i 1927.
Les hele pressemeldingen fra Volvo Car Norway her