Volvo Cars lanserer sitt mest avanserte utvendige sensorsystem hittil i Volvo EX90 – selskapets nye elektriske SUV. Volvo Cars’ forskning viser at systemet kan redusere antall alvorlige ulykker med opptil 20 prosent.
Pressemelding 21.09.2022
Onsdag 9. november viser Volvo Cars fram sin nye elektriske SUV, Volvo EX90. Den nye bilen kommer med et av markedets mest avanserte sensorsystemer. Systemet består av åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en toppmoderne LiDAR-sensor.
LiDAR (Light Detection and Ranging) er en sensormetode som bruker et pulserende laserlys for å måle avstand på en nøyaktig og pålitelig måte. Volvos egen forskning indikerer at ved å utstyre en allerede sikker bil med LiDAR-teknologi, kan antallet ulykker med alvorlig utfall reduseres med opptil 20 prosent. Videre kan kollisjonsunngåelse øke med opptil 9 prosent*.
LiDAR er integrert i taklinjen på nye Volvo EX90, og vil med tiden komme som standard. Teknologien kan oppdage fotgjengere på opptil 250 meters avstand og noe så lite og mørkt som et dekk på svart asfalt 120 meter foran, begge i høye hastigheter. Ettersom teknologien ikke er avhengig av lys, som for eksempel et kamera, er systemet like effektivt enten det er midt på dagen eller midt på natten.
Ved å kombinere de avanserte sensorene, egenutviklet software og bilens kraftige kjernedatamaskin, har Volvo Cars mål om å produsere en bil som har oversikt over flere potensielle farer enn noen gang før. Bilen vil ikke bare ha mulighet til å gripe inn og hjelpe sjåføren, den vil også ha en større forståelse for når og hvordan den best bør gjøre det.
De nye sikkerhetssystemene er et resultat av selskapets målrettede arbeid mot selskapets visjon som sier at; ingen skal bli drept eller hardt skadd i en ny Volvo. Gjennom over 60 år med forskning og utvikling har Volvo kontinuerlig gått i bresjen med innovative, avanserte og effektive sikkerhetsløsninger i bilindustrien. Med systemene i Volvo EX90 mener selskapet at det er i ferd med å entre en ny epoke innen sikkerhet.
– Vi tror EX90 er den tryggeste Volvo-bilen som noen gang har vært på veien. Vi kombinerer vår forståelse av det ytre miljøet med vår nye og mer detaljerte forståelse av sjåførens oppmerksomhet. Når alle våre sikkerhetssystemer, sensorer, programvare og datakraft jobber sammen, skaper de et beskyttelsesskjold rundt bilen og menneskene inni – som du ikke vet om, før du trenger det, sier Joachim de Verdier, head of Safe Vehicle Automation i Volvo Cars.
Bilens forståelse av omgivelsene, i samspill med de nye sikkerhetssystemene for førerforståelse <HYPERLINK til DUS>, utgjør sentrale deler i Volvo Cars forestående teknologi for selvkjørende biler.
Når alle sikkerhetsverifikasjoner er gjennomført, og alle nødvendige lovverk og godkjenninger er på plass, vil selvkjørende teknologi introduseres i den nye Volvo EX90.
*Tall er basert på data fra Volvo Cars’ Traffic Accident Database.
Les hele pressemeldingen fra Volvo Car Norway her
Pressemelding 21.09.2022
Onsdag 9. november viser Volvo Cars fram sin nye elektriske SUV, Volvo EX90. Den nye bilen kommer med et av markedets mest avanserte sensorsystemer. Systemet består av åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en toppmoderne LiDAR-sensor.
LiDAR (Light Detection and Ranging) er en sensormetode som bruker et pulserende laserlys for å måle avstand på en nøyaktig og pålitelig måte. Volvos egen forskning indikerer at ved å utstyre en allerede sikker bil med LiDAR-teknologi, kan antallet ulykker med alvorlig utfall reduseres med opptil 20 prosent. Videre kan kollisjonsunngåelse øke med opptil 9 prosent*.
LiDAR er integrert i taklinjen på nye Volvo EX90, og vil med tiden komme som standard. Teknologien kan oppdage fotgjengere på opptil 250 meters avstand og noe så lite og mørkt som et dekk på svart asfalt 120 meter foran, begge i høye hastigheter. Ettersom teknologien ikke er avhengig av lys, som for eksempel et kamera, er systemet like effektivt enten det er midt på dagen eller midt på natten.
Ved å kombinere de avanserte sensorene, egenutviklet software og bilens kraftige kjernedatamaskin, har Volvo Cars mål om å produsere en bil som har oversikt over flere potensielle farer enn noen gang før. Bilen vil ikke bare ha mulighet til å gripe inn og hjelpe sjåføren, den vil også ha en større forståelse for når og hvordan den best bør gjøre det.
De nye sikkerhetssystemene er et resultat av selskapets målrettede arbeid mot selskapets visjon som sier at; ingen skal bli drept eller hardt skadd i en ny Volvo. Gjennom over 60 år med forskning og utvikling har Volvo kontinuerlig gått i bresjen med innovative, avanserte og effektive sikkerhetsløsninger i bilindustrien. Med systemene i Volvo EX90 mener selskapet at det er i ferd med å entre en ny epoke innen sikkerhet.
– Vi tror EX90 er den tryggeste Volvo-bilen som noen gang har vært på veien. Vi kombinerer vår forståelse av det ytre miljøet med vår nye og mer detaljerte forståelse av sjåførens oppmerksomhet. Når alle våre sikkerhetssystemer, sensorer, programvare og datakraft jobber sammen, skaper de et beskyttelsesskjold rundt bilen og menneskene inni – som du ikke vet om, før du trenger det, sier Joachim de Verdier, head of Safe Vehicle Automation i Volvo Cars.
Bilens forståelse av omgivelsene, i samspill med de nye sikkerhetssystemene for førerforståelse <HYPERLINK til DUS>, utgjør sentrale deler i Volvo Cars forestående teknologi for selvkjørende biler.
Når alle sikkerhetsverifikasjoner er gjennomført, og alle nødvendige lovverk og godkjenninger er på plass, vil selvkjørende teknologi introduseres i den nye Volvo EX90.
*Tall er basert på data fra Volvo Cars’ Traffic Accident Database.
Les hele pressemeldingen fra Volvo Car Norway her