XPENG G9 Smögen

– Jeg var stolt av å kjøre denne bilen

Tre testpiloter lot seg imponere over XPENG G9 fra Bilia. Les hva som overrasket dem.

- Et friskt pust i jungelen av SUV-er, sier Stian. 

Han er en av tre utvalgte testpiloter, som alle fikk prøve hver sin XPENG G9 fra Bilia i en uke. Og bilene fikk kjørt seg - både med hverdagskjøring og langturer. Stian kjørte helt fra Bergen til Smögen, en strekning på 680 kilometer hver vei. 

– Vi var litt smånervøse «førstegangsreisende» i den elektriske verden, innrømmer Stian. 

– Nervøsiteten ga seg raskt da vi så hvor godt bilen beregnet gjenværende rekkevidde i både prosent og kilometer.

Folkets favoritt 
Bilen er allerede blitt kåret av Dagbladet-, DinSide- og Elbil24-leserne til Folkets Favoritt da Årets Bil 2024 ble kåret. Men sånn bortsett fra at Stians rekkeviddenerver fordunstet kjapt, hva synes de tre testpilotene?  

– Selv om bilen er forholdsvis stor, er det så mye hjelpemidler (som ryggekamera) som gjør kjøreopplevelsen veldig fin. Bilen er i tillegg utrolig stillegående og myk i trafikken, melder Laila. 

Kjøreopplevelsen gir testpanelet 10 av 10 mulige poeng! 

– At en stor og tung bil er så smidig og kvikk å kjøre er imponerende, mener Arild. 

– Og den er solid bygd. Det er virkelig kvalitet i alle deler av bilen. Det var ingenting å sette fingeren på sånn sett.

Massasje i setene 
Laila synes kjøreegenskapene og eksklusiviteten var det aller beste med XPENG G9: 

– Jeg følte på stolthet over å kjøre denne bilen.

For Arild var det beste at den var solid, luksuriøs, stille og hadde god plass og gode seter. Det som fikk Stian til å elske bilen, var: 

– Komforten, rekkevidden og ladehastigheten! Det som fort slo oss alle sammen, var komforten. En svært stille kupé, behagelig understellsoppsett og massasje i flere av setene.

Førermiljøet får 9.4 av 10 mulige poeng. Og komfort får du både foran og bak: 

– Jeg fylte bilen med totalt fem personer en dag for å se hvordan det var. Alle fikk god plass i baksetet, forteller Laila. 

Passasjerene sovnet 
Passasjeren foran kan se en film på den store fine skjermen, som er innstilt slik at føreren ikke ser noe, og dermed ikke lar seg distrahere.

Stian kan avsløre at passasjerene sovnet i både for- og baksetet
– Setene er utstyrt med massasje, justerbar rygg og sittepute. For en gangs skyld var det ikke noe negativt å bli plassert i baksetet som passasjer. God plass, god sittekomfort, armlene med koppholdere, lademuligheter og et stort panorama glasstak gjør at man som passasjer i baksetet fint klarer en lengre tur uten å bli sliten.

Arilds passasjerer lot seg imponere over plassen og funksjonene. Personlig hadde han ikke noe stort behov for massasje i setet, men passasjerene satte pris på det.

Laila likte det veldig godt: 

– Brukte det hver tur! 

– Likte at de faktisk knadde litt! Å få massasje mens man cruiser over den norske fjellheimen er vel ikke feil? sier Stian.

Bagasjeplassen får 8.6 av 10 mulige poeng. 

– Vi må trekke frem bagasjeplassen - både bak og fremme. Frunk'en viste seg å komme godt med etter et stopp på svenskegrensen, melder Stian. 

– Hva ble dere overrasket over? 
– Hvor enkel bilen var å manøvrere selv om den var såpass stor. Barna ble imponert over de tekniske finessene. Egen skjerm for passasjer var et stort pluss i boka for dem, sier Laila. 

– For det første: komforten, sier Stian. 

– En utrolig stille kupé, gode seter som masserer, kjøler, varmer og justeres i alle retninger. Det at komfort heller ikke er glemt på andre seterad, er imponerende. I høyere hastigheter var det lite dekk- og vindstøy.

Imponert over ladehastigheten 
Når de tre blir bedt om å vurdere hvor stillegående XPENG G9 er, er svaret unisont: 10 av 10 mulige poeng! 

–  Lydanlegget i XPENG G9 må også nevnes, mener Stian: 

– Et solid anlegg med høyttalere plassert «overalt» som virkelig kan få i gang dansefoten. Samtidig er det såpass klar lyd at man fint kan høre på podcast og musikk på lavt lydnivå når andre sover i bilen uten at det er noe problem. 

Stian lot seg også overraske (positivt, vel å merke) over rekkevidde og ladehastighet: 

– Med imponerende ladehastighet på 291 kW ble aldri ladestoppene på langtur mer enn 17 minutter, og i hverdagen ladet vi aldri mer enn 5-7 minutter av gangen.

– Tøft utseende 
Under kjøring på motorvei i 110 kilometer i timen, lå forbruket på rundt 21-22 kW.

Hele veien hjem fra Smögen til Bergen, 680 kilometer med både motorveier og fjelloverganger, stoppet Stian og reisefølget hans kun én gang for å lade (17 minutter på Gol). 

– Da parkerte vi hjemme i Bergen med 40 prosent batteri gjenværende. Imponert!  

Arild synes designet er vellykket: 

– Design og funksjon går godt sammen, mener han. 

– Jeg følte virkelig på at det var en eksklusiv bil, sier Laila.

Stian mener XPENG G9 har et tøft utseende: 

– Den er gjenkjennbar med sitt design på frontlyktene og har pondus når man kommer kjørende!

– Utrolig fin
Men kunne noe ha vært bedre da?  

– Setene kunne ha vært mer brune, men det er flisespikkeri, sier Laila. 

Arild opplevde noe av informasjonen i displayet bak rattet som ikke så relevant, for eksempel animasjon av trafikken rundt bilen, og kunne ønske seg et mer tradisjonelt førermiljø. 

– Om det er en vanesak eller ei kan diskuteres, men i testperioden på en uke savnet vi litt flere fysiske knapper til ulike funksjoner, sier Stian. 

Alt i alt gir våre testpiloter XPENG G9 9.4 av 10 mulige poeng, og hvis du ikke har gjettet det allerede: Ja, alle vil anbefale bilen til andre. 

Når Laila skal oppsummere hvordan det var å teste bilen, er svaret:  

– Det var en utrolig fin bil å kjøre!

Ønsker du å prøvekjøre XPENG G9?

Bestill prøvekjøring