Ladet fra 10 til 80 prosent på 19 minutter og 58 sekunder i norsk vintervær i verdens viktigste elbiltest.
Pressemelding fra XPENG Norge 20.01.2025
To ganger i året gjennomfører NAF og forbrukermagasinet Motor Elprix, der både rekkevidden og ladehastigheten til de nye elbilene på det norske markedet testes grundig.
Det knytter seg særlig stor spenning til vintertesten, hvor bilene får prøve seg på ekte norsk vinterføre. Dette regnes som den største og viktigste elbiltesten i verden.
Nå er resultatene fra ladetesten klare. Xpeng G6 imponerer med en ladehastighet på 19 minutter og 58 sekunder – blant de aller beste i testen. Bilen lader med det nøyaktig hva XPENG oppgir i spesifikasjonene, og resultatet er identisk med resultatet fra sommertesten i 2024.
– Vi er veldig fornøyde med resultatene, som viser at vi holder det vi lover. Bilene våre lader like raskt uansett om det er sommervær eller vinterkulde, sier norgessjef i Xpeng, Claes Perssson.
Stor rekkevidde også på vinterføre
Xpeng G6 gjorde det også bra under rekkeviddetesten som ble gjennomført dagen før. Her kjørte alle bilene den samme ruten fra Oslo til Dombås, i temperaturer som varierte helt fra minus 6 til pluss 7 grader.
G6 kjørte 429,3 kilometer, som er i det øvre sjiktet i testen. Rekkevidden på vinterføre var 22 prosent under den oppgitte WLTP-rekkevidden, som måles ved å kjøre bilen på rullende, flatt underlag under kontrollerte innendørsomgivelser. Resultatet tilsvarer det omtrent det gjennomsnittlige avviket i testen. Vi legger til at testen nå har endret slutten av kjøreruten og heller ikke lenger kjører bilene helt tomme for strøm. I sommertesten 2024 ble G6 kjørt helt strømtom og endte da med en rekkevidde på 530,7 km.
NAF og Motors elbiltester er ikke bare viktig for det norske markedet, men også for Xpeng globalt. Xpeng har deltatt på testen i flere år, og resultatene de siste årene har gjennomgående vært imponerende gode på både rekkevidde og lading. Tidligere har blant annet XPENG G9 satt ny laderekord med 319 Kw og rekord for faktisk rekkevidde målt mot oppgitt rekkevidde, der den kjørte 13 prosent lengre enn oppgitt rekkevidde i WLTP. I år sendte selskapet et team på seks ingeniører fra Kina for å observere og lære av testen.
– Vi satser på det norske markedet, og det nordmenn er opptatt av er at bilene lader som de skal og kommer helt frem også om vinteren. Derfor er dette en svært viktig test for oss som vi følger nøye med på, sier Claes Persson.
Satser på Norge
I 2021 ble Norge det første markedet utenfor Kina hvor XPENG ble tilgjengelig for salg. Samme år fikk merket den gjeve prisen «Årets nykommer» i Kantar sin årlige Bilindeks.
Hittil har selskapet solgt over 3,500 biler i Norge, hvorav omtrent2000 biler ble solgt i fjor. De tre modellene som er tilgjengelige i Norge – XPENG G9, XPENG G6 og XPENG P7 – har også fått svært gode vurderinger i bilpressen, og XPENG G9 ble kåret til «Folkets favoritt» i Aller Media sin kåring i 2023.