XPENG G9 gjentar suksessen – ladet raskest i ladetesten til vintertesten El Prix 2024
- XPENG G9 ladet raskest fra 10-80 prosent på kun 19 minutter.
- Bilen hadde en svært imponerende topp ladehastighet på 291 kW.
- Bilen ble nummer 5 i rekkeviddetesten målt mot oppgitt WLTP.
- De nyeste resultatene viser at XPENG G9 yter svært godt under norske vinterforhold.
Oslo, 12. februar 2024: Xpeng Motors er stolte over å fortelle at deres folke-SUV G9 var raskest i ladetid fra 10-80 prosent i ladetesten til NAF/Motor. Dette gjør at bilen gjentar suksessen fra sommerens test hvor den satte ny laderekord. Bilen ble også nummer 5 i rekkeviddetesten målt mot oppgitt WLTP. Bilen hadde et negativt avvik på kun 13,1 prosent. Til sammenligning lå snittet i testen på 21,8 prosent. Kun 8 av 23 biler hadde et avvik på under 20 prosent.
XPENG G9 imponerer voldsomt – også på vinterføre
XPENG G9 Performance er den mest solgte bilen til XPENG i Europa. Det er det gode grunner til dersom vi ser på resultatene fra El Prix vinter 2024. Folke-SUVen ladet batteriet raskest av alle testede biler, og brukte bare 19 minutter på å lade det 93,1 kWh (netto) store batteriet fra 10-80 prosent. Dette matcher resultatet bilen fikk i sommer. Et svært imponerende tall under testforhold med minusgrader.
Om El Prix
El Prix arrangeres av NAF og Motor to ganger i året for å teste rekkevidden og ladehastigheten til elektriske biler på det norske markedet. Alle bilene testes samme dag og under samme forhold for å sammenligne rekkevidde og ladehastighet under typisk norske forhold både sommer og vinter. Under årets vintertest deltok 23 biler, inkludert bestselgere og premiummerker med lang fartstid i det norske markedet. Det er da særlig gledelig å se at G9 presterer helt i toppen, selv mot biler med opptil dobbelt så høy pris. I ladetesten ble det totalt sett en delt førsteplass, basert på deres effektivitet ved lading fra 10 til 80 prosent batterikapasitet. Dette resultatet ble justert for ulik batteristørrelse.
XPENGs 800V-plattform leverer kontinuerlig overlegen ytelse og effektivitet
Utstyrt med den bransjeledende og egenutviklede 800V-plattformen, opprettholder XPENG G9 høyere sikkerhetsstandarder og raskere ladefunksjon enn forrige generasjons 400V-plattform. Den 800V SiC (silisiumkarbid) plattformen reduserer det totale strømforbruket til kjøretøyet, noe som gjør rekkevidden mer effektiv og nøyaktig. Dette fikk man se resultatet av under vintertesten hvor bilen leverer nesten nøyaktig like godt som under sommertesten. Bruken av varmepumpe og forvarming av batteriet reduserer kuldepåvirkningen på batteriytelsen, noe som resulterer i mer effektiv lading og utvidet rekkevidde.
Under sommertesten, avholdt i juni 2023, tok XPENG G9 laderekorden ved å nå 319 kW. Den leverte også høyeste gjennomsnittlige ladehastighet på 212 kW. Bilen kom også best ut i rekkeviddetesten da den gikk 13 prosent lengre enn oppgitt WLTP-rekkevidde.