Bilia Norge AS kjøper majoriteten i bildemonterings-selskapet Bil1Din hvor Bjarne Brøndbo med familie er sentrale. Partene etablerer sammen nå et nytt demonteringsanlegg med lavt klimaavtrykk på Røyken, og målet er å bidra til å tredoble norske verksteders bruk av likeverdige brukte bildeler.
I 2021 ble det i Norge meldt inn forsikringsskader på biler for ca. 8 milliarder kroner. Målt i verdi var om lag 3 prosent av delene som ble brukt til reparasjon likeverdige, brukte bildeler. I Skandinavia er norske verksteder de som bruker færrest slike deler. I Danmark utgjør denne andelen ca. 7 prosent, i Sverige 14 prosent.
Brukte deler er en verdifull ressurs
– Det er to hovedårsaker til vår satsing. Andelen biler forsikringsselskapene kondemnerer og som går til demontering har økt. Det sirkulærøkonomiske potensialet denne verdifulle ressursen representerer er med andre ord betydelig. Den andre årsaken er naturligvis miljøgevinsten. På denne måten gir vi deler av bilene som går ut av sirkulasjon et nytt liv. Å tilby kortreiste, likeverdige bildeler av høy kvalitet er god bærekraft i praksis, sier adm. direktør Frode Hebnes i Bilia Norge AS.
Hebnes håper tilbudet blir godt mottatt blant forsikringsselskaper, verksteder og bileiere.
– Forsikringsselskapene ligger i front på dette området, og har i lang tid etterlyst en økt bruk av likeverdige, brukte bildeler. Verkstedene blir nå derfor en nøkkelaktør med tanke på å forløse det grønne skifte i denne sektoren. I tillegg til å bedre sitt eget miljøregnskap, kan de bidra til at bransjen velger likeverdige, brukte bildeler i de tilfellene det er et godt alternativ, sier Hebnes.
Etablerer nytt anlegg med lavt klimaavtrykk
For å realisere ambisjonene på Østlandet, etableres det en ny enhet for bildemontering på Røyken i Hurum som vil være operativ på nyåret. Anlegget får et uvanlig lavt klimaavtrykk. Blant annet vil taket bli dekket med 2500 kvm med solceller som vil generere over 400.000 kwh per år. I samme bygg etablerer Bilia samtidig et nytt sentralt skade- og lakkverksted. Man vil altså både demontere nye, likeverdige bildeler og kunne benytte disse når bilene repareres på samme sted. Dette vil gi noen åpenbare positive miljømessige synergier, med løpende tilgang til maksimalt kortreiste likeverdige brukte deler i skadeoperasjonen. Det vil også medføre en tilnærming til bærekraft innenfor denne sektoren som partene tror er unik, ikke bare i Norge, men også langt utenfor landets grenser.
Brøndbo-familien som står bak Bil1Din har drevet bildemontering i 50 år. Ved det moderne anlegget i Namdalen går selskapets 30 ansatte kirurgisk til verks og fremstiller årlig 30.000 brukte deler av høyeste kvalitet for det norske proffmarkedet.
– I et miljøperspektiv er det helt unødvendig å først måtte utvinne råvarer, så bruke energi til å produsere en ny bildør for deretter å frakte den til Norge fra den andre siden av kloden når det allerede finnes en feilfri, likeverdig identisk brukt bildør tilgjengelig nær verkstedene, sier Bjarne Brøndbo.
Skal betjene hele bilreparasjonsmarkedet
– Brukte deler har hatt en lang vei til verkstedene i Norge. Jeg har i mange år håpet at en tung bil-bransjeaktør skulle ønske en strukturell tilnærming som dette. Sammen realiserer vi nå en betydelig satsing på gjenbruk og sirkulærøkonomi i bilbransjen. Når Bilia implementerer dette i sitt drifts-system, gjør vi forhåpentligvis likeverdige brukte bildeler til et grønt valg for veldig mange, sier Brøndbo.
Sammen skal selskapene ikke bare betjene Bilia’s verksteder, men hele det norske bilreparasjons-markedet. Det nye anlegget i Røyken vil i starten prioritere deler til bilmerkene Bilia har i sin portefølje, mens Bil1Dins anlegg i Midt-Norge vil fortsette å tilby deler til alle typer bilmerker. Forhåpentligvis vil også andre bilmerker fatte interesse for denne bærekraftige tilnærmingen, og vi håper i tiden fremover å kunne etablere og videreutvikle samarbeidet med både forsikringsselskaper og andre aktører i bransjen som ønsker å aktivt bidra til det grønne skiftet innenfor dette området.